Fotografia z okresu międzywojennego. ul. Kamienne Schodki widziane od ul. Brzozowej w kierunku ul. Krzywe Koło.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11584Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. ul. Kamienne Schodki widziana od ul. Brzozowej w kierunku ul. Krzywe Koło. Na schodach widoczne dziecko.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11585Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. ul. Kamienne Schodki widziana od ul. Brzozowej w kierunku ul. Krzywe Koło.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11586Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Rynek Starego Miasta widziany z ul. Krzywe Koło. Na placu widoczni mieszkańcy/zwiedzający. W tle strona Zakrzewskiego z kamienicami od nr. 3 do nr. 13 (kamienica "pod Lwem" na rogu Świętojańskiej). Powyżej wieża kościoła pw Najświętszej Marii Panny Łaskawej przy Świętojańskiej 10.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11587Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Ulica Kamienne Schodki widziana od ul. Krzywe Koło w kierunku Brzozowej. Widok zamyka kamienica przy Brzozowej 14.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11588Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Rynek Starego Miasta widziany od strony ul. Jezuickiej. Na placu widoczni mieszkańcy/zwiedzający (m.in. kobiety i dzieci).
Od lewej: kamienica Baryczkowska nr 32 (z biało-czerwonymi flagami), Kazubowska nr 30 i Falkiewiczowska nr 28 (róg ul. Krzywe Koło). Na jej tle widoczny słupek przystanku autobusowego.
Po prawej w skrócie perspektywicznym strona Barss...
Fotografia z okresu międzywojennego. Rynek Starego Miasta widziany od strony ul. Jezuickiej. Na placu widoczni mieszkańcy/zwiedzający (m.in. kobiety i dzieci).
Od lewej: kamienica Baryczkowska nr 32 (z biało-czerwonymi flagami), Kazubowska nr 30 i Falkiewiczowska nr 28 (róg ul. Krzywe Koło). Na jej tle widoczny słupek przystanku autobusowego.
Po prawej w skrócie perspektywicznym strona Barssa. Na pierwszym planie, od strony ul. Celnej, wykusz kamienicy Bornbachów (nr 2).
Czytaj więcej
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11589Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Rynek Starego Miasta widziany od strony ul. Jezuickiej. Na placu widoczni mieszkańcy/zwiedzający (m.in. kobiety i dzieci).
Od lewej: fragment kamienicy nr 40, kamienica Talentich nr 38, "pod Murzynkiem" nr 36, Kleinpoldowska nr 34, kamienica Baryczkowska nr 32 (z biało-czerwonymi flagami ), Kazubowska nr 30 i Falkiewiczowska nr 28 (róg ul. Krzywe Koło). Na ...
Fotografia z okresu międzywojennego. Rynek Starego Miasta widziany od strony ul. Jezuickiej. Na placu widoczni mieszkańcy/zwiedzający (m.in. kobiety i dzieci).
Od lewej: fragment kamienicy nr 40, kamienica Talentich nr 38, "pod Murzynkiem" nr 36, Kleinpoldowska nr 34, kamienica Baryczkowska nr 32 (z biało-czerwonymi flagami ), Kazubowska nr 30 i Falkiewiczowska nr 28 (róg ul. Krzywe Koło). Na jej tle widoczny słupek przystanku autobusowego.
Po prawej w skrócie perspektywicznym strona Barssa.
Czytaj więcej
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11590Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Widok ul. Nowomiejskiej od strony ul. Podwale w kierunku Rynku Starego Miasta. Na chodnikach widoczni liczni mieszkańcy.
Po lewej: Nowomiejska 14 (fragment), wylot ul. Krzywe Koło, Nowomiejska 12, nr 10, nr 8, nr 6, nr 4 i nr 2 (boczna elewacja kamienicy Rynek Starego Miasta 42), kamienica "pod Lwem" - Rynek Starego Miasta 13 (róg Świętojańska), dach kościo...
Fotografia z okresu międzywojennego. Widok ul. Nowomiejskiej od strony ul. Podwale w kierunku Rynku Starego Miasta. Na chodnikach widoczni liczni mieszkańcy.
Po lewej: Nowomiejska 14 (fragment), wylot ul. Krzywe Koło, Nowomiejska 12, nr 10, nr 8, nr 6, nr 4 i nr 2 (boczna elewacja kamienicy Rynek Starego Miasta 42), kamienica "pod Lwem" - Rynek Starego Miasta 13 (róg Świętojańska), dach kościoła pw Najświętszej Marii Panny Łaskawej przy Świętojańskiej 10, szczyt katedry św. Jana.
Po prawej narożnik kamienicy przy Nowomiejskiej 17 (z szyldami stolarza W.Dusio i ślusarza), dalej widoczny narożnik kamienicy "pod św. Anną" przy Rynku Starego Miasta nr 31 (róg ul. Wąski Dunaj).
Czytaj więcej
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11591Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Rynek Starego Miasta widziany od strony ul. Nowiniarskiej.
Na chodnikach mieszkańcy, przy narożniku kamienicy "pod św. Anną", pod wykuszem stoi policjant.
W tle kamienice na stronie Zakrzewskiego: Złocista nr 7 (na drzwiach symbole punktu sanitarnego), Długoszowska nr 9, Majeranowska nr 11, "pod Lwem" nr 13.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11592Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Portal kamienicy Fukierowskiej przy Rynku Starego Miasta 27. Na lewo od niego na ścianie latarenka adresowa, tablica adresowa oraz nieistniejąca obecnie płaskorzeźba przedstawiająca głowę kozła.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11593Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Sień kamienicy Fukierowskiej przy Rynku Starego Miasta 27 z zawieszonym pod sufitem modelem żaglowca.
[Por. MPW-IP/9262]
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11594Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu międzywojennego. Rynek Starego Miasta widziany od strony ul. Krzywe Koło. Na placu duża liczba spacerujących mieszkańców/zwiedzających, wśród nich dzieci.
Od lewej: elewacja od strony Rynku kamienica przy Jezuickiej 1-3, kamienica Rynek Starego Miasta 1, nr 3, nr 5, nr 7 i nr 9. Powyżej widoczna wieża kościoła pw Najświętszej Marii Panny Łaskawej przy Świętojańskiej 10.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/11595Data wykonania: 1938-1939Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Tadeusz Bukowski urodził się 22 kwietnia 1909 r. w Warszawie. W wieku 19 lat rozpoczął pracę jako nauczyciel, jednak od początku jego największą pasją była fotografia. Prowadził szkolne kółka fotograficzne, a jego działalność w ruchu harcerskim również była związana z tą dziedziną. W 1927 r. został członkiem Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W 1939 r. ożenił się Haliną Glińską. W okresie okupacji był zaangażowany w działalność konspiracyjną – sporządzał dokumentację fotograficzną nie tylko zniszczeń i okupacyjnych realiów, ale też ruchów wojsk niemieckich. W powstaniu warszawskim należał do Batalionu „Wigry” i jako fotoreporter z równą pieczołowitością dokumentował walkę, co powstańczą codzienność. 12 września dostał się do niewoli i opuścił miasto z ludnością cywilną. Po wojnie Bukowscy mieszkali na Mokotowie; 1946 r. Halina zmarła. Owdowiały Bukowski od 1948 r. pracował jako fotoreporter, a następnie na stanowisku kierownika Działu Fotografii w Instytucie Wydawniczym „Nasza Księgarnia”. Był szczegółowo prześwietlany przez władze komunistyczne. W 1958 r. otrzymał tytuł artysty prestiżowej Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej. Pierwszą indywidualną wystawę, prezentującą zdjęcia z Powstania, udało mu się zorganizować dopiero w 1979 r. Zmarł rok później w Warszawie. 18 stycznia 1981 r., już po śmierci artysty, otwarto w galerii Kordegarda przygotowaną według jego koncepcji wystawę Warszawa trzydziestych lat.
Świadectwo doskonałego warsztatu i fotoreporterskiej wrażliwości, ale też głębokiej miłości do miasta, w którym się wychował, walczył i do którego powrócił po wojnie. Na zdjęciach z okresu międzywojnia widać stolicę tętniącą życiem i dumną. Są na nich zarówno podniosłe wydarzenia, jak i codzienne życie miasta. Ten rozdział kończy niepokojący akcent: kopanie rowów przeciwlotniczych – zapowiedź nowej epoki w dziejach miasta. Potem przychodzą zdjęcia okupacyjne: od pierwszych zniszczeń aż po pospieszne opuszczanie miasta przez Niemców pod koniec lipca 1944 r. Następne są fotografie powstańcze, przy czym Bukowski z taką samą pieczołowitością zapisywał sceny przygotowania do walki i Powstańców w akcji, co codzienność walczącej Warszawy. Ostatni rozdział to zdjęcia powojenne – zapis zniszczeń, ale też miasta, w którym wola życia wygrała z wojenną traumą.
Posiadasz jakiekolwiek dane lub materiały o mieszkańcach stolicy, którzy zginęli lub zaginęli w trakcie Powstania Warszawskiego? Chcesz poprawić biogram lub dodać nowe informacje o ofiarach cywilnych? Zaproponuj zmiany w formularzu. Wszystkie uwagi będą weryfikowanie przez grono historyków Muzeum Powstania Warszawskiego i po weryfikacji uzupełniane w bazie