Fotografia z Powstania Warszawskiego. Stare Miasto. Janina Marisówna-Tomiak przed plakatem "Do broni w szeregach A. K." przy ulicy Muranowskiej.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/99Data wykonania: 19-20 września 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego. Stare Miasto. Widok z okna domu przy Muranowskiej 4 (?) w kierunku płd.-wsch. Na pierwszym planie gruzy getta, dalej kompleks budynków kościoła i szpitala św. Jana Bożego oraz klasztoru bonifratrów przy Bonifraterskiej.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/29Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego. Stare Miasto. Ulica Zakroczymska, ujęcie z wylotu Kościelnej. Na dalszym planie po prawej kościół franciszkanów na rogu Zakroczymskiej i Franciszkańskiej, po lewej dom przy Freta 55 (róg Franciszkańskiej 1).
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/33Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego. Stare Miasto. Para powstańców na zagruzowanym podwórzu.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/5Data wykonania: sierpień - wrzesień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego.
Autoportert całopostaciowy w lustrze. Stare Miasto.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/6Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Warszawa, 1944 r. Edward Tomiak przy pracy w drukarni Nowego Kuriera Warszawskiego.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/8Data wykonania: 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego, Stare Miasto. Panorama rejonu ulic Bonifraterskiej i Muranowskiej, ujęcie z dachu budynku przy (na) terenie zajezdni tramwajowej Muranów w kierunku południowym. Na drugim planie po lewej hałdy gruzu między ulicą Przebieg a Bonifraterską. Dalej, od lewej: kompleks klasztoru bonifratrów, kościoła i szpitala św. Jana u zbiegu Konwiktorskiej i Bonifraterskiej. ...
Fotografia z Powstania Warszawskiego, Stare Miasto. Panorama rejonu ulic Bonifraterskiej i Muranowskiej, ujęcie z dachu budynku przy (na) terenie zajezdni tramwajowej Muranów w kierunku południowym. Na drugim planie po lewej hałdy gruzu między ulicą Przebieg a Bonifraterską. Dalej, od lewej: kompleks klasztoru bonifratrów, kościoła i szpitala św. Jana u zbiegu Konwiktorskiej i Bonifraterskiej. Perspektywę Bonifraterskiej zamykają kamienice pod nr. 12 i, za wylotem Sapieżyńskiej, 10. Na prawo, na bliższym planie ściana szczytowa kamienicy przy Muranowskiej 3 lub 5, pusty teren między ulicami Muranowską i Franciszkańską.
Czytaj więcej
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/9Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego, Stare Miasto. Panorama rejonu placu Muranowskiego i ulicy Bonifraterskiej, ujęcie z dachu budynku przy zajezdni tramwajowej "Muranów" w kierunku południowo-wschodnim. Po lewej na pierwszym planie mur getta, dalej bunkier i pozostałości kamienicy przy Muranowskiej, kompleks klasztoru bonifratrów, kościoła i szpitala św. Jana Bożego.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/10Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego. Stare Miasto. Ruiny budynków przy ulicy Kościelnej. U wylotu ulicy pozostałości kościoła NMP przy ulicy Przyrynek.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/11Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego. Stare Miasto. Zniszczony kościół NMP przy ulicy Przyrynek, ujęcie z Kościelnej.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/15Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego. Stare Miasto. Ruiny kościoła i konwentu pijarów przy ulicy Długiej, ujęcie w kierunku południowym.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/12Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Fotografia z Powstania Warszawskiego. Stare Miasto. Gmach Banku Polskiego przy ulicy Bielańskiej, ujęcie w kierunku Długiej.
Nr inwentarzowy: MPW-IP/4945/16Data wykonania: sierpień 1944Autor zdjęcia: Edward Tomiak Źródło: MPW
Edward Tomiak w czasie Powstania miał 21 lat. Rodzina Tomiaków pochodziła z Poznania, gdzie ojciec, Adam Tomiak prowadził drukarnię „Atom”. W roku 1939 zostali przez Niemców wysiedleni na tereny Generalnego Gubernatorstwa. Zamieszkali wówczas w Warszawie, przy ulicy Muranowskiej 4. Z okien tego budynku Edward Tomiak dokumentował sceny Powstania, rozgrywające się przy murze zniszczonego getta. Po Powstaniu wraz z bratem prawdopodobnie opuścił miasto z ludnością cywilną, przechodząc przez obóz przejściowy w Pruszkowie. Stamtąd zostali przewiezieni do obozu koncentracyjnego w Auschwitz. Ostatni list wysłał jesienią 1944 r. z Auschwitz do ciotki w Poznaniu. Później znalazł się w obozie w Melk, filii obozu koncentracyjnego w Mauthausen w górnej Austrii. Jak wynika z dołączonego do albumu oświadczenia byłego współwięźnia, Edward Tomiak zmarł 7 kwietnia 1945 r. w izbie chorych, przypuszczalnie z ogólnego wyczerpania.
Album z ponad stu osiemdziesięcioma zdjęciami z Powstania, zatytułowany „Zagłada Miasta”, został wykonany po śmierci autora przez jego ojca, Adama Tomiaka. Muzeum nabyło album od osoby nie mającej związków z rodziną Tomiaków, a potem nawiązało kontakt z siostrą Edwarda Tomiaka, Janiną Hrosenchik mieszkającą w Stanach Zjednoczonych. W Powstaniu była sanitariuszką. Po wojnie została aktorką, występowała pod pseudonimem artystycznym Janina Maris. Na zdjęcia brata widać ją jako młodą dziewczynę w niemieckiej kurtce wojskowej, tzw. panterce, z opaską z czerwonym krzyżem, stojącą obok ojca przy plakacie "Do broni w szeregach AK". Edward Tomiak fotografował w większości na Starym Mieście. Zdjęcia przedstawiają między innymi zniszczone przez ostrzał i bomby kościół Nawiedzenia Najświętszej Marii Panny na Nowym Mieście, katedry p.w. św. Jana przy ul. Świętojańskiej czy kamienice na Rynku Starego Miasta. Wstrząsające są obrazy ofiar, rozerwanych przez wybuch bomby, czy przysypanych pod zburzonymi budynkami. Liczną grupę stanowią odbitki pokolorowane na czerwono, zabieg wykonany przez ojca, Adama Tomiaka, zapewne jako mający podkreślić atmosferę grozy i pożarów trawiących Starówkę. Nie wiadomo, w jaki sposób negatywy zostały zachowane po Powstaniu. Stopień degradacji filmu widoczny na fotografiach, wskazuje, że musiały ulec uszkodzeniu jeszcze przed naświetleniem odbitek. Interesujący element stanowią staromiejskie panoramy, komponowane z kilku odbitek.
Posiadasz jakiekolwiek dane lub materiały o mieszkańcach stolicy, którzy zginęli lub zaginęli w trakcie Powstania Warszawskiego? Chcesz poprawić biogram lub dodać nowe informacje o ofiarach cywilnych? Zaproponuj zmiany w formularzu. Wszystkie uwagi będą weryfikowanie przez grono historyków Muzeum Powstania Warszawskiego i po weryfikacji uzupełniane w bazie