Pseudonim:
-
Data urodzenia:
1906-04-12
Data śmierci:
1981-10-11
Funkcja:
-
Miejsce urodzenia:
Duisburg (Niemcy)
Wykształcenie i działalność do 1939 r.:
Uczeń Gimnazjum Męskiego w Ostrowie Wielkopolskim. W roku 1927 zdał maturę i przeniósł się do Wolnego Miasta Gdańska, by rozpocząć naukę na nowo powstałym Wydziale Okrętowym tutejszej Politechniki.Podczas studiów działał w polskim środowisku studenckim Wolnego Miasta Gdańska. Należał do Polskiej Korporacji Akademickiej Rosevia przy Politechnice Gdańskiej. Studia ukończył w roku 1934. Początkowo pracował w Warsztatach Portowych Marynarki Wojennej, następnie w Urzędzie Morskim i w Stoczni Gdyńskiej, później rozpoczął pracę jako starszy konstruktor w Stoczni Gdańskiej, następnie został kierownikiem stoczniowego biura konstrukcyjnego, by w końcu zostać dyrektorem ds. technicznych. W roku 1937 był współorganizatorem, a następnie członkiem zarządu pierwszej polskiej organizacji zrzeszającej okrętowców – Stowarzyszenia Polskich Inżynierów Budowy Okrętów. Kilkanaście miesięcy przed wybuchem II wojny światowej rozpoczął pracę nad najważniejszym dziełem przedwojennego polskiego przemysłu stoczniowego – miał to być pierwszy statek pełnomorski SS Olza, przeznaczony dla Żeglugi Polskiej S.A. w Gdyni. Pierwotny projekt dostarczyli Anglicy, a Henryk Giełdzik dokonał w porozumieniu z armatorem znacznych zmian w projekcie. Statek został zbudowany na pochylni, ale wojna uniemożliwiła jego zwodowanie.
Praca w czasie okupacji:
W czasie wojny pracował w toruńskich warsztatach mechanicznych jako księgowy.
Udział w konspiracji 1939-1944:
Komenda Główna Armii Krajowej - Oddział III (Operacyjno-Szkoleniowy) - Wydział Marynarki Wojennej "Alfa", "Ostryga"
Losy po Powstaniu:
W kwietniu 1945 powrócił na Wybrzeże i został członkiem Morskiej Grupy Operacyjnej mającej za zadanie uruchomienie przemysłu okrętowego. Zamieszkał w Gdańsku Oliwie
Losy po wojnie:
Inżynier, pionier polskiego okrętownictwa, główny projektant "Sołdka". Od początku lat 50. pracował m.in. na stanowiskach kierowniczych w Przedsiębiorstwie Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku, w Biurze Projektów Budownictwa Morskiego, był konsultantem Polskiego Rejestru Statków, pływał na promie kolejowym "Kopernik", później na statkach Polskiej Marynarki Handlowej. Szykanowany przez władze komunistyczne. W latach 70. przeniósł się do Gdyni. Zmarł 11.10.1981 r.
Miejsce śmierci:
Gdynia
Posiadasz jakiekolwiek dane lub materiały o mieszkańcach stolicy, którzy zginęli lub zaginęli w trakcie Powstania Warszawskiego? Chcesz poprawić biogram lub dodać nowe informacje o ofiarach cywilnych? Zaproponuj zmiany w formularzu. Wszystkie uwagi będą weryfikowanie przez grono historyków Muzeum Powstania Warszawskiego i po weryfikacji uzupełniane w bazie.

Pomóż uzupełnić bazę biogramów

Henryk Giełdzik. Fot. udostępnione przez  Łukasza Kozickiego

Henryk Giełdzik. Fot. udostępnione przez Łukasza Kozickiego

Nasz newsletter