Stworzony specjalnie dla Muzeum Powstania Warszawskiego teraz dostępny dla widzów na całym świecie. Spektakl „D’ARC” znajdzie się na prestiżowej platformie streamingowej operavision.eu. Premiera 1 października 2024 roku.
Opera „D’ARC” jest największym projektem teatralnym zrealizowanym przez Muzeum Powstania Warszawskiego. To równocześnie pierwsza w Polsce off-opera grana w siedmiu przestrzeniach z udziałem blisko 100 twórców. Bohaterkami spektaklu w reżyserii Krystiana Lady, są trzy kobiety, które połączył cel większy niż życie – miały odwagę iść pod prąd i walczyć o idee. Ten bój o wartości rozpalił całą generację. W teatralny projekt zaangażowały się wybitne artystki polskiego kina i sceny operowej, m.in. Agnieszka Grochowska, Dobrawa Czocher oraz Gabriela Legun. Spektakl powstał z okazji obchodów 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.
Fot. PatMic
Fot. PatMic
Od 1 października będzie opera będzie dostępna na platformie Opera Vision, obok największych europejskich produkcji operowych, m.in. z Teatro dell’ Opera di Roma, Opery Narodowej w Paryżu czy Fińskiej Opery Narodowej.
Projekt Opera Vision to wspólna inicjatywa 30 teatrów operowych z 17 państw Europy działających pod przywództwem stowarzyszenia Opera Europa.
Premiera „D’ARC” - 1 października, godz. 19.00: www.operavision.eu/performance/darc
„D’ARC” według koncepcji i w reżyserii Krystiana Lady to współczesna opera rozpisana na trzy plany czasowe oraz sny, w których spotykają się bohaterki tej opowieści: Joan (Agnieszka Grochowska) – fotografka z Paryża, córka polskich emigrantów; Joanna (Dobrawa Czocher) – warszawska wiolonczelistka, a zarazem Powstańczyni, oraz Giovanna (Gabriela Legun) – francuska bohaterka narodowa, Dziewica Orleańska. Tym, co łączy postacie tej historii, jest gotowość poddania się wizji większej niż życie.
Fot. PatMic
Fot. PatMic
„D’ARC” w wersji online to także możliwość obejrzenia „od kuchni”, jak powstała opera oraz wysłuchania rozmów z artystami. Wyjątkowe okoliczności pracy nad operą site-specific – zaangażowanie przestrzeni Muzeum Powstania Warszawskiego, Ogrodu Różanego, Parku Wolności oraz pobliskiej architektury warszawskiej Woli – stały się inspiracją do powstania filmu dokumentalnego. O kulisach pracy opowiedzą solistki: Dobrawa Czocher, Agnieszka Grochowska i Gabriela Legun, a także reżyser Krystian Lada, kierowniczka muzyczna Lilianna Krych oraz kompozytor Rafał Ryterski.
Muzeum Powstania Warszawskiego we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową zrealizowało największy projekt teatralny w swojej historii, poświęcony kobietom i ich często niedocenianemu „cichemu heroizmowi”.
Spektakl w reżyserii Krystiana Lady tworzyło blisko 100 osób, w tym 40 muzyków i wykonawców. Premiera opery odbyła się 1 sierpnia, w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Reżyser przedstawienia, Krystian Lada, to twórca, który współpracuje z najważniejszymi scenami operowymi Belgii, Holandii, Szwajcarii i Niemiec. Spektakle artysty często rozgrywają się w nietypowych przestrzeniach, takich jak hale produkcyjne, budynki dawnych szpitali czy miejskie place. Nie inaczej było z operą stworzoną specjalnie dla Muzeum.
Fot. PatMic
Fot. PatMic
Krzysztof Korwin-Piotrowski, dyrektor Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego, podsumowywał w portalu Orfeo: Wspaniały, wielowymiarowy oniryczno-misteryjny spektakl muzyczny Krystiana Lady przeżyłem jak część życia moich bliskich zmarłych z Warszawy. To przywołanie rodzinnej gehenny powstańczej można uznać za działanie terapeutyczne teatru, który staje się wydarzeniem artystycznym i społecznym. To przekraczanie granic sztuki i życia.
Agnieszka Kledzik na łamach „Dziennika Teatralnego” pisała po premierze: Na okrągłą osiemdziesiątą rocznicę obchodów wybuchu Powstania Muzeum Powstania Warszawskiego zamówiło niezwykłe dzieło, wyjątkową pod każdym względem operę, a jej reżyserię powierzono Krystianowi Ladzie. Operę tę trudno opisać, bo jest zupełnie nowa i niepodobna do niczego (…). Jestem wnuczką Powstańców, Warszawa płynie w moich żyłach. Od lat 1 sierpnia odczuwam jako największe w roku święto państwowe. Spektakl wrażeniowy, site opera, opera chodzona, site-specific opera – te próby opisania widowiska „D’ARC” to tylko słowa, a tu wszystko dzieje się naprawdę, odczuwasz to we własnym ciele. Warszawa jest zbudowana na gruzach i ciałach tych, którzy za nią polegli. Stąpasz po nich i miej świadomość świętości tego miasta, czuj jego oddech i krew. To nie jest recenzja. To jest opis pracy mojego serca w trakcie oglądania.
Twórcy:
Reżyser, scenograf, autor scenariusza: Krystian Lada
Kierowniczka muzyczna, dyrygentka: Lilianna Krych
Libretto: Anka Herbut | Łukasz Barys
Muzyka: Dobrawa Czocher | Teoniki Rożynek | Wojciech Błażejczyk | Rafał Ryterski | Julius Eastman | Roman Padlewski
Współpraca scenograficzna: Łukasz Misztal
Kostiumy: Natalia Kitamikado
Światło: Aleksandr Prowaliński
Współpraca choreograficzna: Wojciech Grudziński
Asystentka reżysera: Magdalena Milczarska
Asystentka dyrygentki: Julia Kurzydlak
Produkcja: Muzeum Powstania Warszawskiego – Marta Kuźmiak (kierowniczka produkcji) | Iwa Ostrowska | Beata Spodarek
Koprodukcja: Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie
Współfinansowano ze środków Związku Artystów Wykonawców STOART
Mecenas Muzeum: PZU
Partner strategiczny Muzeum: Grupa PGE
Występują:
Joan – Agnieszka Grochowska
Joanna – Dobrawa Czocher
Giovanna – Gabriela Legun
Anioły Historii – Szymon Komasa | Dominik Bobryk | Michał Adam Góral | Wojciech Grudziński
Hashtag Ensemble: Wojciech Błażejczyk (gitara elektryczna) | Aleksandra Demowska-Madejska (altówka) | Adam Eljasiński (klarnet basowy) | Paweł Janas (akordeon) | Krzysztof Kozłowski (syntezatory) | Mateusz Loska (kontrabas) | Małgorzata Mikulska (flet basowy) | Dominik Płociński (wiolonczela) | Olga Przybył (perkusja) | Kamila Wąsik-Janiak (skrzypce)
Match Match Ensemble: Małgorzata Bartkowska (alt) | Ewa Kijewska (alt) | Michał Kijewski (bas) | Andrzej Klepacki (tenor) | Paweł Kowalewski (tenor) | Marzena Lewandowska (alt) | Michał Malec (bas) | Konstancja Molewska (sopran) | Jakub Prasał (tenor) | Daria Sawczuk (sopran) | Adrianna Żołnierczuk-Malec (sopran)
Zespół wiolonczelistek: Nadia Bojadżijew | Dobrawa Czocher | Katarzyna Drzewiecka | Jadwiga Jaworska | Martyna Kępińska | Urszula Lalek | Joanna Marczyk | Tatiana Przybylska | Katarzyna Stasiewicz | Hanna Szczęsna
Dobrawa Czocher, „Opowieść Joanny – Sonata w jednej części na wiolonczelę solo” © Bosworth Music GmbH, Berlin
Julius Eastman, „The Holy Presence of Joan d’Arc” (wersja na 10 wiolonczel) oraz „Prelude to The Holy Presence of Joan d’Arc” w opracowaniu Clarice Jensen. Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa G.SCHIRMER INC.