Opera „D’ARC” – premiera online

Stworzony specjalnie dla Muzeum Powstania Warszawskiego teraz dostępny dla widzów na całym świecie. Spektakl „D’ARC” znajdzie się na prestiżowej platformie streamingowej operavision.eu. Premiera 1 października 2024 roku.

Opera „D’ARC” jest największym projektem teatralnym zrealizowanym przez Muzeum Powstania Warszawskiego. To równocześnie pierwsza w Polsce off-opera grana w siedmiu przestrzeniach z udziałem blisko 100 twórców. Bohaterkami spektaklu w reżyserii Krystiana Lady, są trzy kobiety, które połączył cel większy niż życie – miały odwagę iść pod prąd i walczyć o idee. Ten bój o wartości rozpalił całą generację. W teatralny projekt zaangażowały się wybitne artystki polskiego kina i sceny operowej, m.in. Agnieszka Grochowska, Dobrawa Czocher oraz Gabriela Legun. Spektakl powstał z okazji obchodów 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego.

Fot. PatMic

Fot. PatMic

Od 1 października będzie opera będzie dostępna na platformie Opera Vision, obok największych europejskich produkcji operowych, m.in. z Teatro dell’ Opera di Roma, Opery Narodowej w Paryżu czy Fińskiej Opery Narodowej.

Platforma Opera Vision umożliwia widzom na całym świecie darmowy dostęp online do najlepszych produkcji operowych. Od października Muzeum Powstania Warszawskiego będzie częścią tego projektu. Fakt, że każdy będzie mógł zobaczyć naszą produkcję, stworzoną przez tak cenionego twórcę, jest dla nas dużym wyróżnieniem. Jan Ołdakowski, dyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego

Projekt Opera Vision to wspólna inicjatywa 30 teatrów operowych z 17 państw Europy działających pod przywództwem stowarzyszenia Opera Europa. 

Premiera „D’ARC” - 1 października, godz. 19.00: www.operavision.eu/performance/darc

„D’ARC” według koncepcji i w reżyserii Krystiana Lady to współczesna opera rozpisana na trzy plany czasowe oraz sny, w których spotykają się bohaterki tej opowieści: Joan (Agnieszka Grochowska) – fotografka z Paryża, córka polskich emigrantów; Joanna (Dobrawa Czocher) – warszawska wiolonczelistka, a zarazem Powstańczyni, oraz Giovanna (Gabriela Legun) – francuska bohaterka narodowa, Dziewica Orleańska. Tym, co łączy postacie tej historii, jest gotowość poddania się wizji większej niż życie.

Fot. PatMic

Fot. PatMic

Bonusowe materiały dostępne na platformie

„D’ARC” w wersji online to także możliwość obejrzenia „od kuchni”, jak powstała opera oraz wysłuchania rozmów z artystami. Wyjątkowe okoliczności pracy nad operą site-specific – zaangażowanie przestrzeni Muzeum Powstania Warszawskiego, Ogrodu Różanego, Parku Wolności oraz pobliskiej architektury warszawskiej Woli – stały się inspiracją do powstania filmu dokumentalnego. O kulisach pracy opowiedzą solistki: Dobrawa Czocher, Agnieszka Grochowska i Gabriela Legun, a także reżyser Krystian Lada, kierowniczka muzyczna Lilianna Krych oraz kompozytor Rafał Ryterski. 

Opera „D’ARC”

Muzeum Powstania Warszawskiego we współpracy z Teatrem Wielkim – Operą Narodową zrealizowało największy projekt teatralny w swojej historii, poświęcony kobietom i ich często niedocenianemu „cichemu heroizmowi”.

Spektakl w reżyserii Krystiana Lady tworzyło blisko 100 osób, w tym 40 muzyków i wykonawców. Premiera opery odbyła się 1 sierpnia, w rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego. Reżyser przedstawienia, Krystian Lada, to twórca, który współpracuje z najważniejszymi scenami operowymi Belgii, Holandii, Szwajcarii i Niemiec. Spektakle artysty często rozgrywają się w nietypowych przestrzeniach, takich jak hale produkcyjne, budynki dawnych szpitali czy miejskie place. Nie inaczej było z operą stworzoną specjalnie dla Muzeum.

Fot. PatMic

Fot. PatMic

Napisali o „D’ARC”:

Krzysztof Korwin-Piotrowski, dyrektor Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego, podsumowywał w portalu Orfeo: Wspaniały, wielowymiarowy oniryczno-misteryjny spektakl muzyczny Krystiana Lady przeżyłem jak część życia moich bliskich zmarłych z Warszawy. To przywołanie rodzinnej gehenny powstańczej można uznać za działanie terapeutyczne teatru, który staje się wydarzeniem artystycznym i społecznym. To przekraczanie granic sztuki i życia.

Agnieszka Kledzik na łamach „Dziennika Teatralnego” pisała po premierze: Na okrągłą osiemdziesiątą rocznicę obchodów wybuchu Powstania Muzeum Powstania Warszawskiego zamówiło niezwykłe dzieło, wyjątkową pod każdym względem operę, a jej reżyserię powierzono Krystianowi Ladzie. Operę tę trudno opisać, bo jest zupełnie nowa i niepodobna do niczego (…). Jestem wnuczką Powstańców, Warszawa płynie w moich żyłach. Od lat 1 sierpnia odczuwam jako największe w roku święto państwowe. Spektakl wrażeniowy, site opera, opera chodzona, site-specific opera – te próby opisania widowiska „D’ARC” to tylko słowa, a tu wszystko dzieje się naprawdę, odczuwasz to we własnym ciele. Warszawa jest zbudowana na gruzach i ciałach tych, którzy za nią polegli. Stąpasz po nich i miej świadomość świętości tego miasta, czuj jego oddech i krew. To nie jest recenzja. To jest opis pracy mojego serca w trakcie oglądania.

Twórcy:

Reżyser, scenograf, autor scenariusza: Krystian Lada

Kierowniczka muzyczna, dyrygentka: Lilianna Krych

Libretto: Anka Herbut | Łukasz Barys

Muzyka: Dobrawa Czocher | Teoniki Rożynek | Wojciech Błażejczyk | Rafał Ryterski | Julius Eastman | Roman Padlewski

Współpraca scenograficzna: Łukasz Misztal

Kostiumy: Natalia Kitamikado

Światło: Aleksandr Prowaliński

Współpraca choreograficzna: Wojciech Grudziński

Asystentka reżysera: Magdalena Milczarska

Asystentka dyrygentki: Julia Kurzydlak

Produkcja: Muzeum Powstania Warszawskiego – Marta Kuźmiak (kierowniczka produkcji) | Iwa Ostrowska | Beata Spodarek

Koprodukcja: Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Współfinansowano ze środków Związku Artystów Wykonawców STOART

Mecenas Muzeum: PZU

Partner strategiczny Muzeum: Grupa PGE

 

Występują:

Joan – Agnieszka Grochowska

Joanna – Dobrawa Czocher

Giovanna – Gabriela Legun

Anioły Historii – Szymon Komasa | Dominik Bobryk | Michał Adam Góral | Wojciech Grudziński

Hashtag Ensemble: Wojciech Błażejczyk (gitara elektryczna) | Aleksandra Demowska-Madejska (altówka) | Adam Eljasiński (klarnet basowy) | Paweł Janas (akordeon) | Krzysztof Kozłowski (syntezatory) | Mateusz Loska (kontrabas) | Małgorzata Mikulska (flet basowy) | Dominik Płociński (wiolonczela) | Olga Przybył (perkusja) | Kamila Wąsik-Janiak (skrzypce)

Match Match Ensemble: Małgorzata Bartkowska (alt) | Ewa Kijewska (alt) | Michał Kijewski (bas) | Andrzej Klepacki (tenor) | Paweł Kowalewski (tenor) | Marzena Lewandowska (alt) | Michał Malec (bas) | Konstancja Molewska (sopran) | Jakub Prasał (tenor) | Daria Sawczuk (sopran) | Adrianna Żołnierczuk-Malec (sopran)

Zespół wiolonczelistek: Nadia Bojadżijew | Dobrawa Czocher | Katarzyna Drzewiecka | Jadwiga Jaworska | Martyna Kępińska | Urszula Lalek | Joanna Marczyk | Tatiana Przybylska | Katarzyna Stasiewicz | Hanna Szczęsna

Dobrawa Czocher, „Opowieść Joanny – Sonata w jednej części na wiolonczelę solo” © Bosworth Music GmbH, Berlin

Julius Eastman, „The Holy Presence of Joan d’Arc” (wersja na 10 wiolonczel) oraz „Prelude to The Holy Presence of Joan d’Arc” w opracowaniu Clarice Jensen. Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa G.SCHIRMER INC.

Zobacz także

Nasz newsletter