D’ARC według koncepcji i w reżyserii Krystiana Lady to współczesna opera rozpisana na trzy plany czasowe oraz sny, w których spotykają się bohaterki tej opowieści: Joan – fotografka z Paryża, córka polskich emigrantów; Joanna – warszawska wiolonczelistka, a zarazem Powstańczyni, oraz Giovanna – francuska bohaterka narodowa, Dziewica Orleańska. Tym, co łączy postaci tej historii, jest gotowość oddania się wizji większej niż życie.
Krystian Lada to reżyser, który współpracuje z najważniejszymi scenami operowymi Belgii, Holandii, Szwajcarii i Niemiec. Spektakle tego artysty często rozgrywają się w nietypowych przestrzeniach, takich jak hale produkcyjne, budynki dawnych szpitali czy miejskie place. Specjalnie dla Muzeum Powstania Warszawskiego Krystian Lada tworzy spektakl obejmujący przestrzeń muzeum, a także muzealny Park Wolności i pobliską architekturę, w której warszawska Wola staje się portalem do przeszłości i przyszłości.
Libretto do opery piszą wielokrotnie nagradzani autorzy: Anka Herbut i Łukasz Barys. Ich teksty bazują na motywach z pamiętników artystów uczestniczących w Powstaniu Warszawskim oraz historii Joanny d’Arc. Wiodący polscy kompozytorzy i kompozytorki młodego pokolenia – Dobrawa Czocher, Teoniki Rożynek, Wojciech Błażejczyk i Rafał Ryterski – tworzą nowe utwory na orkiestrę kameralną i solistów. Poza światowymi premierami ich kompozycji publiczność usłyszy również rzadko wykonywane utwory Juliusa Eastmana i artysty-Powstańca Romana Padlewskiego. Kierownictwo muzyczne obejmie dyrygentka Lilianna Krych, a wśród wykonawców pojawi się wiodący zespół muzyki współczesnej Hashtag Ensemble.
Podczas jednego wieczoru, podążając za bohaterkami tej opowieści, widzowie odwiedzą Paryż 2024 roku, Warszawę 1944 roku oraz Rouen 1429 roku. Po świecie, który był, który jest, i tym, który zdarza się tylko w snach, oprowadzą nas wiolonczelistka Dobrawa Czocher jako Joanna, aktorka Agnieszka Grochowska w roli Joan, sopranistka Gabriela Legun jako Giovanna oraz baryton Szymon Komasa jako Anioł Historii.
Spektakl organizowany z okazji obchodów 80. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego to nie tylko hołd złożony naszym przodkom. To także podróż przez muzyczne i teatralne konwencje, w ramach której twórcy eksperymentują z formą, strukturą i przestrzenią.
Libretto: Anka Herbut | Łukasz Barys
Muzyka: Dobrawa Czocher | Teoniki Rożynek | Wojciech Błażejczyk | Rafał Ryterski | Julius Eastman | Roman Padlewski
Kierowniczka muzyczna, dyrygentka: Lilianna Krych
Reżyser, scenograf, autor scenariusza: Krystian Lada
Współpraca scenograficzna: Łukasz Misztal
Kostiumy: Natalia Kitamikado
Światło: Aleksandr Prowaliński
Współpraca choreograficzna: Wojciech Grudziński
Asystentka reżysera: Magdalena Milczarska
Produkcja: Muzeum Powstania Warszawskiego – Marta Kuźmiak (kierowniczka produkcji) | Iwa Ostrowska | Beata Spodarek
Joan – Agnieszka Grochowska
Joanna – Dobrawa Czocher
Giovanna – Gabriela Legun
Anioły Historii – Szymon Komasa | Dominik Bobryk | Michał Adam Góral | Wojciech Grudziński
Hashtag Ensemble: Wojciech Błażejczyk (gitara elektryczna) | Aleksandra Demowska-Madejska (altówka) | Adam Eljasiński (klarnet basowy) | Paweł Janas (akordeon) | Krzysztof Kozłowski (syntezatory) | Mateusz Loska (kontrabas) | Małgorzata Mikulska (flet basowy) | Dominik Płociński (wiolonczela) | Olga Przybył (perkusja) | Kamila Wąsik-Janiak (skrzypce)
Match Match Ensemble: Małgorzata Bartkowska (alt) | Ewa Kijewska (alt) | Michał Kijewski (bas) | Andrzej Klepacki (tenor) | Paweł Kowalewski (tenor) | Marzena Lewandowska (alt) | Michał Malec (bas) | Konstancja Molewska (sopran) | Jakub Prasał (tenor) | Daria Sawczuk (sopran) | Adrianna Żołnierczuk-Malec (sopran)
Wiolonczelistki: Nadia Bojadżijew | Dobrawa Czocher | Katarzyna Drzewiecka | Jadwiga Jaworska | Martyna Kępińska | Urszula Lalek | Joanna Marczyk | Tatiana Przybylska | Katarzyna Stasiewicz | Hanna Szczęsna
W spektaklu pojawiają się następujące utwory:
Dobrawa Czocher, Opowieść Joanny – Sonata w jednej części na wiolonczelę solo
© Bosworth Music GmbH, Berlin
Julius Eastman, The Holy Presence of Joan d’Arc (wersja na 10 wiolonczel) oraz Prelude to The Holy Presence of Joan d’Arc w opracowaniu Clarice Jensen. Wykonania odbywają się za zgodą wydawnictwa G.SCHIRMER INC.
Współfinansowano ze środków ZAW STOART
Mecenas Muzeum: PZU
Partner strategiczny: Grupa PGE