Fotografia powojenna. Pomnik Syreny nad Wisłą, przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12690Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Pomnik Syreny nad Wisłą, przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. Na lewo od postumentu w oddali fabryka Wedla przy ul. Zamoyskiego na Pradze, po prawej most średnicowy, przy słupie widoczny wagon towarowy.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12691Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Pomnik Syreny nad Wisłą, przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. Na lewo od postumentu w oddali fabryka Wedla przy ul. Zamoyskiego na Pradze.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12692Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Pomnik Syreny nad Wisłą, przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. Po prawej widoczny most średnicowy, nad nim pawilon sprawozdawców sportowych na koronie Stadionu Dziesięciolecia.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12693Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Pomnik Syreny nad Wisłą, przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. Po prawej widoczny most średnicowy, nad nim pawilon sprawozdawców sportowych na koronie Stadionu Dziesięciolecia.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12694Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Pomnik Syreny nad Wisłą, przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. Po prawej widoczny most średnicowy, nad nim pawilon sprawozdawców sportowych na koronie Stadionu Dziesięciolecia.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12695Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Pomnik Syreny nad Wisłą, przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12696Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Pomnik Syreny nad Wisłą, przy ul. Wybrzeże Kościuszkowskie. W oddali nasyp kolei średnicowej i kominy fabryk na Pradze w okolicach ul. Zamoyskiego. Przy basenie pomnika skórzana teczka leżąca na chodniku.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12697Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Chmury na niebie. Zdjęcie wykonane w nieustalonej lokalizacji na potrzeby wykonania ewentualnego fotomontażu.
W dolnej części zdjęcia widoczny samochód ciężarowy i samochód osobowy ze stojącym obok mężczyzną.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12708Data wykonania: ok. 1954 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Budynek Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki na rogu Al. Jerozolimskich i Nowego Światu z tablicą pamiątkową poświęconą akcjom oddziałów Gwardii Ludowej w kawiarni Cafe-Club w październiku 1942 r. i lipcu 1943 r. Na chodnikach wokół budynku liczni przechodnie, przy sygnalizatorach świetlnych na drabinach robotnicy, przy latarni saturator.
Po lewej bloki przy Al. Jerozo...
Fotografia powojenna. Budynek Klubu Międzynarodowej Prasy i Książki na rogu Al. Jerozolimskich i Nowego Światu z tablicą pamiątkową poświęconą akcjom oddziałów Gwardii Ludowej w kawiarni Cafe-Club w październiku 1942 r. i lipcu 1943 r. Na chodnikach wokół budynku liczni przechodnie, przy sygnalizatorach świetlnych na drabinach robotnicy, przy latarni saturator.
Po lewej bloki przy Al. Jerozolimskich 4, nr 6, nr 8, w oddali budynek Centralnego Domu Towarowego. Po prawej kamieniczka przy Nowym Świecie 17 oraz fragment pałacu Kossakowskich przy Nowym Świecie 19.
Na budynkach neony "Robot", "PKO", "Międzynarodowy Klub Prasy".
Czytaj więcej
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12707Data wykonania: po 04.1955Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Wiesława Bukowska (druga żona autora) na tle nieba z chmurami.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12709Data wykonania: ok. 1954 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Chmury na niebie. Zdjęcie wykonane w nieustalonej lokalizacji na potrzeby wykonania ewentualnego fotomontażu.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12710Data wykonania: ok. 1954 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Tadeusz Bukowski urodził się 22 kwietnia 1909 r. w Warszawie. W wieku 19 lat rozpoczął pracę jako nauczyciel, jednak od początku jego największą pasją była fotografia. Prowadził szkolne kółka fotograficzne, a jego działalność w ruchu harcerskim również była związana z tą dziedziną. W 1927 r. został członkiem Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W 1939 r. ożenił się Haliną Glińską. W okresie okupacji był zaangażowany w działalność konspiracyjną – sporządzał dokumentację fotograficzną nie tylko zniszczeń i okupacyjnych realiów, ale też ruchów wojsk niemieckich. W powstaniu warszawskim należał do Batalionu „Wigry” i jako fotoreporter z równą pieczołowitością dokumentował walkę, co powstańczą codzienność. 12 września dostał się do niewoli i opuścił miasto z ludnością cywilną. Po wojnie Bukowscy mieszkali na Mokotowie; 1946 r. Halina zmarła. Owdowiały Bukowski od 1948 r. pracował jako fotoreporter, a następnie na stanowisku kierownika Działu Fotografii w Instytucie Wydawniczym „Nasza Księgarnia”. Był szczegółowo prześwietlany przez władze komunistyczne. W 1958 r. otrzymał tytuł artysty prestiżowej Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej. Pierwszą indywidualną wystawę, prezentującą zdjęcia z Powstania, udało mu się zorganizować dopiero w 1979 r. Zmarł rok później w Warszawie. 18 stycznia 1981 r., już po śmierci artysty, otwarto w galerii Kordegarda przygotowaną według jego koncepcji wystawę Warszawa trzydziestych lat.
Świadectwo doskonałego warsztatu i fotoreporterskiej wrażliwości, ale też głębokiej miłości do miasta, w którym się wychował, walczył i do którego powrócił po wojnie. Na zdjęciach z okresu międzywojnia widać stolicę tętniącą życiem i dumną. Są na nich zarówno podniosłe wydarzenia, jak i codzienne życie miasta. Ten rozdział kończy niepokojący akcent: kopanie rowów przeciwlotniczych – zapowiedź nowej epoki w dziejach miasta. Potem przychodzą zdjęcia okupacyjne: od pierwszych zniszczeń aż po pospieszne opuszczanie miasta przez Niemców pod koniec lipca 1944 r. Następne są fotografie powstańcze, przy czym Bukowski z taką samą pieczołowitością zapisywał sceny przygotowania do walki i Powstańców w akcji, co codzienność walczącej Warszawy. Ostatni rozdział to zdjęcia powojenne – zapis zniszczeń, ale też miasta, w którym wola życia wygrała z wojenną traumą.
Posiadasz jakiekolwiek dane lub materiały o mieszkańcach stolicy, którzy zginęli lub zaginęli w trakcie Powstania Warszawskiego? Chcesz poprawić biogram lub dodać nowe informacje o ofiarach cywilnych? Zaproponuj zmiany w formularzu. Wszystkie uwagi będą weryfikowanie przez grono historyków Muzeum Powstania Warszawskiego i po weryfikacji uzupełniane w bazie