Fotografia powojenna. Pomnik króla Jana III Sobieskiego przy ul. Agrykola w Łazienkach.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12636Data wykonania: ok. 1947 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Pałac na Wyspie widziany od strony stawu południowego.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12637Data wykonania: ok. 1947 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Chłopcy jadący na koniach na karuzeli. W tle po lewej druga karuzela (łańcuchowa) oraz nierozpoznane budynki mieszkalne.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12643Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Mieczysław Bukowski (brat autora) z bratankiem Michałem (synem autora) w gondoli karuzeli. Obok stoi chłopiec, za nimi dziewczynka siedząca na koniu oraz inne dzieci przy karuzeli. W oddali nierozpoznany dom mieszkalny. Na karuzeli kartka z napisem "Koń 20 zł."
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12644Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Dzieci siedzące na koniach na karuzeli. Obok stojące inne dzieci kobieta w chuście. W tle nierozpoznane budynki mieszkalne.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12645Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Dziewczynka siedząca na koniu na karuzeli. W tle widoczne inne dzieci na i przy karuzeli.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12646Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Dzieci siedzące na karuzeli na koniach i w gondolach. Obok stoi kobieta w chuście. W tle nierozpoznane budynki mieszkalne.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12647Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Mieczysław Bukowski (brat autora) z bratankiem Michałem (synem autora) i innymi dziećmi w gondoli karuzeli. W tle inne dzieci przy karuzeli. W oddali nierozpoznane budynki mieszkalne.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12648Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Dziewczynki jadące na koniach na karuzeli. W tle inne dzieci i dorośli oraz nierozpoznane budynki mieszkalne.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12649Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Dziewczynki jadące na koniach na karuzeli. Miejsce wykonania zdjęcia nieznane.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12650Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Dziewczynki jadące na koniach na karuzeli. Miejsce wykonania zdjęcia nieznane.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12651Data wykonania: 1949-1950Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Zdjęcie chmur na niebie - wykonane na potrzeby potencjalnych fotomontaży w nieustalonej lokalizacji.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12652Data wykonania: 1953-1954Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Tadeusz Bukowski urodził się 22 kwietnia 1909 r. w Warszawie. W wieku 19 lat rozpoczął pracę jako nauczyciel, jednak od początku jego największą pasją była fotografia. Prowadził szkolne kółka fotograficzne, a jego działalność w ruchu harcerskim również była związana z tą dziedziną. W 1927 r. został członkiem Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W 1939 r. ożenił się Haliną Glińską. W okresie okupacji był zaangażowany w działalność konspiracyjną – sporządzał dokumentację fotograficzną nie tylko zniszczeń i okupacyjnych realiów, ale też ruchów wojsk niemieckich. W powstaniu warszawskim należał do Batalionu „Wigry” i jako fotoreporter z równą pieczołowitością dokumentował walkę, co powstańczą codzienność. 12 września dostał się do niewoli i opuścił miasto z ludnością cywilną. Po wojnie Bukowscy mieszkali na Mokotowie; 1946 r. Halina zmarła. Owdowiały Bukowski od 1948 r. pracował jako fotoreporter, a następnie na stanowisku kierownika Działu Fotografii w Instytucie Wydawniczym „Nasza Księgarnia”. Był szczegółowo prześwietlany przez władze komunistyczne. W 1958 r. otrzymał tytuł artysty prestiżowej Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej. Pierwszą indywidualną wystawę, prezentującą zdjęcia z Powstania, udało mu się zorganizować dopiero w 1979 r. Zmarł rok później w Warszawie. 18 stycznia 1981 r., już po śmierci artysty, otwarto w galerii Kordegarda przygotowaną według jego koncepcji wystawę Warszawa trzydziestych lat.
Świadectwo doskonałego warsztatu i fotoreporterskiej wrażliwości, ale też głębokiej miłości do miasta, w którym się wychował, walczył i do którego powrócił po wojnie. Na zdjęciach z okresu międzywojnia widać stolicę tętniącą życiem i dumną. Są na nich zarówno podniosłe wydarzenia, jak i codzienne życie miasta. Ten rozdział kończy niepokojący akcent: kopanie rowów przeciwlotniczych – zapowiedź nowej epoki w dziejach miasta. Potem przychodzą zdjęcia okupacyjne: od pierwszych zniszczeń aż po pospieszne opuszczanie miasta przez Niemców pod koniec lipca 1944 r. Następne są fotografie powstańcze, przy czym Bukowski z taką samą pieczołowitością zapisywał sceny przygotowania do walki i Powstańców w akcji, co codzienność walczącej Warszawy. Ostatni rozdział to zdjęcia powojenne – zapis zniszczeń, ale też miasta, w którym wola życia wygrała z wojenną traumą.
Posiadasz jakiekolwiek dane lub materiały o mieszkańcach stolicy, którzy zginęli lub zaginęli w trakcie Powstania Warszawskiego? Chcesz poprawić biogram lub dodać nowe informacje o ofiarach cywilnych? Zaproponuj zmiany w formularzu. Wszystkie uwagi będą weryfikowanie przez grono historyków Muzeum Powstania Warszawskiego i po weryfikacji uzupełniane w bazie