Fotografia powojenna. Zdjęcie nieczytelne - być może przedstawia gruzy na terenie getta warszawskiego w nieustalonej lokalizacji.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12611Data wykonania: po 04.1948 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Zdjęcie nieczytelne - być może przedstawia gruzy i cegłę ułożoną w sterty na terenie getta warszawskiego w nieustalonej lokalizacji.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12612Data wykonania: po 04.1948 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu powojennego. Warszawa, Śródmieście Północne. Uliczny gazeciarz - kilkunastoletni chłopiec w berecie z plikiem gazet pod pachą ("Wieczór Warszawy" lub po zmianie tytułu "Wieczór"). Za nim prowizoryczny drewniany pomost nad prowadzoną odbudową kolejowej linii średnicowej. Na lewo od niego tory tramwajowe w ciągu ul. Marszałkowskiej. W tle willa Marconiego (Al. Jerozolimskie 35).
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12613Data wykonania: około 1 czerwca 1947Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Kobieta i dwóch chłopców pchający wózek na placu u zbiegu Marszałkowskiej i Al. Jerozolimskich. W tle zaparkowane samochody i zniszczona willa Marconiego przy Al. Jerozolimskich 35 - na budynku widoczny szyld "Foto".
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12614Data wykonania: 1946-1948Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Chłopiec stojący przy tramwaju w Al. Jerozolimskich. W tle po lewej kamienica przy Al. Jerozolimskich 31 oraz parter kamienicy przy Al. Jerozolimskich 33 (róg Marszałkowska) z widocznym szyldem "Bazar ludowy". Na ulicy widoczne kobiety idące do tramwaju.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12615Data wykonania: 1946-1948Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Chłopiec siedzący na zderzaku tramwaju o numerze bocznym 433, stojącym w Al. Jerozolimskich. W tle parter kamienicy przy Al. Jerozolimskich 33 (róg Marszałkowska).
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12616Data wykonania: 1946-1948Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia z okresu powojennego. Warszawa, Skrzyżowanie ul. Marszałkowskiej z Al. Jerozolimskimi. Sześciu siedzących w kółku młodych chłoców w kaszkietach. Na prawo od nich hałda piasku. Na drugim planie za chłopcami ułożone w stos deski, za nimi drewniane ogrodzenie (materiały związane z odbudową tunelu średnicowego). W tle po prawej stronie na fasadzie budynku częściowo czytelny szyld ("ortop...
Fotografia z okresu powojennego. Warszawa, Skrzyżowanie ul. Marszałkowskiej z Al. Jerozolimskimi. Sześciu siedzących w kółku młodych chłoców w kaszkietach. Na prawo od nich hałda piasku. Na drugim planie za chłopcami ułożone w stos deski, za nimi drewniane ogrodzenie (materiały związane z odbudową tunelu średnicowego). W tle po prawej stronie na fasadzie budynku częściowo czytelny szyld ("ortopedia"), na budynku obok słabo czytelny drugi szyld ("sportowe") i tabliczka z numerem 33 (Al. Jerozolimskie 33). W tle pośrodku częściowo widoczne postacie ludzi stojących pod markizą, wśród nich żołnierz w rogatywce (widoczne kwadratowe denko czapki).
Czytaj więcej
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12617Data wykonania: 1946-1948Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Widok na wiadukt mostu Poniatowskiego, Powiśle i Pragę z gmachu Muzeum Wojska Polskiego.
Na pierwszym planie kolejka ludzi stojąca przed bramą do muzeum oraz lufy armatnie oparte o ogrodzenie muzeum.
Dalej wieżyce i wiadukt mostu Poniatowskiego.
Wśród widocznych na dalszym planie obiektów m.in. : wieża oddziału straży pożarnej przy ul. Marcinkowskiego, bryła budynku Zwią...
Fotografia powojenna. Widok na wiadukt mostu Poniatowskiego, Powiśle i Pragę z gmachu Muzeum Wojska Polskiego.
Na pierwszym planie kolejka ludzi stojąca przed bramą do muzeum oraz lufy armatnie oparte o ogrodzenie muzeum.
Dalej wieżyce i wiadukt mostu Poniatowskiego.
Wśród widocznych na dalszym planie obiektów m.in. : wieża oddziału straży pożarnej przy ul. Marcinkowskiego, bryła budynku Związku Nauczycielstwa Polskiego przy ul. Smulikowskiego/Wybrzeżu Kościuszkowskim, kamienice i szpital przy ul. Czerwonego Krzyża, wiadukt kolejowy i most średnicowy, fabryka Wedla przy ul. Zamoyskiego, kościół Matki Boskiej Zwycięskiej przy ul. Grochowskiej, ruiny domów przy ul. Czerwonego Krzyża.
Czytaj więcej
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12618Data wykonania: 1949 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Rzeźba Jutrzenka w wysuszonym basenie w Łazienkach. W oddali po lewej widoczna Nowa Pomarańczarnia.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12619Data wykonania: po 1945Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Wysuszony basen przy rzeźbie Jutrzenka w w Łazienkach.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12620Data wykonania: po 1945Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Rzeźba Jutrzenka w wysuszonym basenie w Łazienkach. W oddali po lewej widoczna Nowa Pomarańczarnia.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12621Data wykonania: po 1945Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Ruiny kamienicy Franciszkańska 3 róg Koźla 28 i Koźla 26 widziane z ruin zabudowań przy Franciszkańskiej 4. Za drzewem widoczny wóz stojący na ulicy Franciszkańskiej.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12623Data wykonania: ok. 1947Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Tadeusz Bukowski urodził się 22 kwietnia 1909 r. w Warszawie. W wieku 19 lat rozpoczął pracę jako nauczyciel, jednak od początku jego największą pasją była fotografia. Prowadził szkolne kółka fotograficzne, a jego działalność w ruchu harcerskim również była związana z tą dziedziną. W 1927 r. został członkiem Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W 1939 r. ożenił się Haliną Glińską. W okresie okupacji był zaangażowany w działalność konspiracyjną – sporządzał dokumentację fotograficzną nie tylko zniszczeń i okupacyjnych realiów, ale też ruchów wojsk niemieckich. W powstaniu warszawskim należał do Batalionu „Wigry” i jako fotoreporter z równą pieczołowitością dokumentował walkę, co powstańczą codzienność. 12 września dostał się do niewoli i opuścił miasto z ludnością cywilną. Po wojnie Bukowscy mieszkali na Mokotowie; 1946 r. Halina zmarła. Owdowiały Bukowski od 1948 r. pracował jako fotoreporter, a następnie na stanowisku kierownika Działu Fotografii w Instytucie Wydawniczym „Nasza Księgarnia”. Był szczegółowo prześwietlany przez władze komunistyczne. W 1958 r. otrzymał tytuł artysty prestiżowej Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej. Pierwszą indywidualną wystawę, prezentującą zdjęcia z Powstania, udało mu się zorganizować dopiero w 1979 r. Zmarł rok później w Warszawie. 18 stycznia 1981 r., już po śmierci artysty, otwarto w galerii Kordegarda przygotowaną według jego koncepcji wystawę Warszawa trzydziestych lat.
Świadectwo doskonałego warsztatu i fotoreporterskiej wrażliwości, ale też głębokiej miłości do miasta, w którym się wychował, walczył i do którego powrócił po wojnie. Na zdjęciach z okresu międzywojnia widać stolicę tętniącą życiem i dumną. Są na nich zarówno podniosłe wydarzenia, jak i codzienne życie miasta. Ten rozdział kończy niepokojący akcent: kopanie rowów przeciwlotniczych – zapowiedź nowej epoki w dziejach miasta. Potem przychodzą zdjęcia okupacyjne: od pierwszych zniszczeń aż po pospieszne opuszczanie miasta przez Niemców pod koniec lipca 1944 r. Następne są fotografie powstańcze, przy czym Bukowski z taką samą pieczołowitością zapisywał sceny przygotowania do walki i Powstańców w akcji, co codzienność walczącej Warszawy. Ostatni rozdział to zdjęcia powojenne – zapis zniszczeń, ale też miasta, w którym wola życia wygrała z wojenną traumą.
Posiadasz jakiekolwiek dane lub materiały o mieszkańcach stolicy, którzy zginęli lub zaginęli w trakcie Powstania Warszawskiego? Chcesz poprawić biogram lub dodać nowe informacje o ofiarach cywilnych? Zaproponuj zmiany w formularzu. Wszystkie uwagi będą weryfikowanie przez grono historyków Muzeum Powstania Warszawskiego i po weryfikacji uzupełniane w bazie