Fotografia powojenna. Nierozpoznany chłopiec bawiący się patykiem w kałuży. Miejsce wykonania fotografii nieznane.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12587Data wykonania: po 1945Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Nierozpoznany chłopiec bawiący się stateczkiem wykonanym z pudełka zapałek w kałuży przy chodniku. Miejsce wykonania fotografii nieznane.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12588Data wykonania: po 1945Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Nierozpoznany chłopiec bawiący się stateczkiem wykonanym z pudełka zapałek w kałuży przy chodniku. Miejsce wykonania fotografii nieznane.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12589Data wykonania: po 1945Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Nierozpoznany chłopiec bawiący się stateczkiem wykonanym z pudełka zapałek w kałuży przy chodniku. Miejsce wykonania fotografii nieznane.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12590Data wykonania: po 1945Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Nierozpoznany chłopiec trzymający w rękach stateczek zrobiony z pudełka zapałek. W tle nierozpoznane budynki mieszkalne.
Miejsce wykonania zdjęcia nieznane.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12591Data wykonania: po 1945Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Mężczyzna rozbijający łomem (?) lód na Wiśle.
Zdjęcie wykonane na wysokości elektrowni miejskiej przy Wybrzeżu Kościuszkowskim.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12592Data wykonania: 1947-1948Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Warszawa. Pracujący na Wiśle piaskarze na czterech barkach wypełnionych piaskiem. Piąta podpływa do brzegu, na którym stoją na drewnianym pomoście dwaj mężczyźni trzymający linę połączoną z pierwszą od prawej barką. Po prawej stronie na drugim planie piaskarz stojący na krze. Część rzeki skuta lodem.
Po drugiej stronie Wisły widoczny budynek dawnej Komory Wodnej przy ul. S...
Fotografia powojenna. Warszawa. Pracujący na Wiśle piaskarze na czterech barkach wypełnionych piaskiem. Piąta podpływa do brzegu, na którym stoją na drewnianym pomoście dwaj mężczyźni trzymający linę połączoną z pierwszą od prawej barką. Po prawej stronie na drugim planie piaskarz stojący na krze. Część rzeki skuta lodem.
Po drugiej stronie Wisły widoczny budynek dawnej Komory Wodnej przy ul. Szerokiej (ob. Kłopotowskiego), na prawo od niego ściana boczna kamienicy przy ul. Panieńskiej 3, na lewo ściana boczna domu rodziny Wenda przy ul. Olszowej 12.
Po lewej w korycie Wisły widoczne rusztowania remontowanych filarów mostu Kierbedzia, przygotowywanych pod budowę mostu Śląsko-Dąbrowskiego.
Czytaj więcej
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12593Data wykonania: 1947-1948Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Piaskarze wydobywający piasek z dna Wisły na barki. Część rzeki skuta lodem.
W tle panorama Pragi w okolicach ulicy Kłopotowskiego, Okrzei, Olszowej - widoczny m.in. budynek Komory Wodnej przy ul. Kłopotowskiego.
W nurcie Wisły remontowane filary mostu Kierbedzia, przygotowywane pod budowę mostu Śląsko-Dąbrowskiego.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12594Data wykonania: 1947-1948Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Oszronione drzewa przy ogrodzeniu kościoła pw. św. Stanisława Kostki - widok na transept od strony ul. Felińskiego.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12595Data wykonania: 1947-1948 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Oszronione gałązki roślin na obsypanej śniegiem stercie gruzu. W tle ruiny niezidentyfikowanego budynku.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12596Data wykonania: 1947-1948 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Oszronione gałązki roślin przy pogniecionej blasze (?)
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12597Data wykonania: 1947-1948 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Fotografia powojenna. Oszronione gałązki roślin na stercie gruzu. W tle niezidentyfikowana ulica.
Nr inwentarzowy: MPW-IN/12598Data wykonania: 1947-1948 (?)Autor zdjęcia: Tadeusz Bukowski „Bończa”Źródło: MPW
Tadeusz Bukowski urodził się 22 kwietnia 1909 r. w Warszawie. W wieku 19 lat rozpoczął pracę jako nauczyciel, jednak od początku jego największą pasją była fotografia. Prowadził szkolne kółka fotograficzne, a jego działalność w ruchu harcerskim również była związana z tą dziedziną. W 1927 r. został członkiem Polskiego Towarzystwa Fotograficznego. W 1939 r. ożenił się Haliną Glińską. W okresie okupacji był zaangażowany w działalność konspiracyjną – sporządzał dokumentację fotograficzną nie tylko zniszczeń i okupacyjnych realiów, ale też ruchów wojsk niemieckich. W powstaniu warszawskim należał do Batalionu „Wigry” i jako fotoreporter z równą pieczołowitością dokumentował walkę, co powstańczą codzienność. 12 września dostał się do niewoli i opuścił miasto z ludnością cywilną. Po wojnie Bukowscy mieszkali na Mokotowie; 1946 r. Halina zmarła. Owdowiały Bukowski od 1948 r. pracował jako fotoreporter, a następnie na stanowisku kierownika Działu Fotografii w Instytucie Wydawniczym „Nasza Księgarnia”. Był szczegółowo prześwietlany przez władze komunistyczne. W 1958 r. otrzymał tytuł artysty prestiżowej Międzynarodowej Federacji Sztuki Fotograficznej. Pierwszą indywidualną wystawę, prezentującą zdjęcia z Powstania, udało mu się zorganizować dopiero w 1979 r. Zmarł rok później w Warszawie. 18 stycznia 1981 r., już po śmierci artysty, otwarto w galerii Kordegarda przygotowaną według jego koncepcji wystawę Warszawa trzydziestych lat.
Świadectwo doskonałego warsztatu i fotoreporterskiej wrażliwości, ale też głębokiej miłości do miasta, w którym się wychował, walczył i do którego powrócił po wojnie. Na zdjęciach z okresu międzywojnia widać stolicę tętniącą życiem i dumną. Są na nich zarówno podniosłe wydarzenia, jak i codzienne życie miasta. Ten rozdział kończy niepokojący akcent: kopanie rowów przeciwlotniczych – zapowiedź nowej epoki w dziejach miasta. Potem przychodzą zdjęcia okupacyjne: od pierwszych zniszczeń aż po pospieszne opuszczanie miasta przez Niemców pod koniec lipca 1944 r. Następne są fotografie powstańcze, przy czym Bukowski z taką samą pieczołowitością zapisywał sceny przygotowania do walki i Powstańców w akcji, co codzienność walczącej Warszawy. Ostatni rozdział to zdjęcia powojenne – zapis zniszczeń, ale też miasta, w którym wola życia wygrała z wojenną traumą.
Posiadasz jakiekolwiek dane lub materiały o mieszkańcach stolicy, którzy zginęli lub zaginęli w trakcie Powstania Warszawskiego? Chcesz poprawić biogram lub dodać nowe informacje o ofiarach cywilnych? Zaproponuj zmiany w formularzu. Wszystkie uwagi będą weryfikowanie przez grono historyków Muzeum Powstania Warszawskiego i po weryfikacji uzupełniane w bazie